۱۳۸۸ خرداد ۶, چهارشنبه

دانساتیهای جالب علمی یک

دانستنيهاي جالب علمي
(قسمت اوّل)
** - آيا ميدانستي که دود سيگار موجود در محيط بيشتر از مصرف مواد قندي در پوسيدگي دندانهاي کودکان نقش دارد
** - آيا ميدانستي که پروانه ها، چشم هاي مرکب دارند که تعداد آنها گاهي به هجده هزار مي رسد
** - آيا ميدانستي که بي رحم ترين حشره دنيا حشره دعا خوان ماده است
** - هنگامي که حشره ماده از همسرش باردار مي شود، به آن نيش مي زند و همسر نيمه جان پس از جفتگيري غذاي لذيذي براي حشره ماده مي شود
** - آيا ميدانستي که ما حتي در روزهاي ابري هم در معرض اشعه بنفش خورشيد مي باشيم ، بين هفتاد تا هشتاد درصد از اين نور ميتواند به راحتي از ابرها ردّ شوند
** - آيا ميدانستي که يک نوع پشه وجود دارد که در ثاتيه هزار بار بال ميزند
** - آيا ميدانستي طبق آخرين گزارش در ايران نه ميليون سيگاري وجود دارد که سالانه اين تعداد افراد سيگاري، هزار ميليارد تومان هزينه صرف کشيدن سيگار مي کنند.
** - آيا ميدانستي که آدامس از پنجاه سال پيش در ايران متداول شده و آدامس يک واژه فرنگيست که فارسي آن « سقز » ميباشد که در حقيقت يک کلمه ترکي ميباشد.
** - آيا ميدانستي نام قديمي اصفهان ، جى – يهوديه بوده که بعدا" به اسپاهان تغيير يافت .
اسپاهان به معنى مردم سپاهى است و چون مردم اين منطقه جنگاور و آماده رزم بوده اند به اين نام خوانده شده است .
** - آيا ميدانستي که به احتمال زياد پرنده هاي اوليه چهار بال داشته اند و در طول زمان تکامل يافته و اسکلتهايشان سبکتر شد و بعدا" به پرندگاني دو باله تبديل شدند که امروزه آنها را مي بينيم.
آيا ميدانستي که قلب انسان در طول عمر متوسط انسان بطور تقريبي دويست و پنجاه ميليون ليتر خون را در بدن جابجا ميکند.
** - آيا ميدانستي ابعاد قلب يک انسان بالغ 12*9*6 سانتيمتر ميباشد و وزن آن در مردها به 300 گرم و در خانمها به 250 گرم ميرسد.
** - آيا ميدانستي که چاقي نه تنها براي قلب مضر است ، بلکه براساس تحقيقات جديد بر کل سلامت شخص از جمله توانايي هاي ذهني او تاثير منفي به جاي مي گذارد.
** - آيا ميدانستي که حس بويايي خرس قطبي بسيار قوي است به طوري که مي تواند بوي لاشه نهنگ يا خوک مرده را از سي کيلومتري احساس کند.
** - آيا ميدانستي که دانه هاي گوجه فرنگي داراي روغن مي باشند که براي تهيه مارگارين، سالاد و صابون مصرف مي شود.
** - آيا ميدانستي که سال 1930 ميلادى نزديک به بيست و يک هزار پزشک آمريکاى کشيدن سيگار را براى بهبود سرفه و خارش گلو تاءيد کرده بودند.